Lambda Systeme | Nemzetközi építészeti díjat nyert a Turi Attila által tervezett Budakeszi Általános Iskola

Nemzetközi építészeti díjat nyert a Turi Attila által tervezett Budakeszi Általános Iskola

BIG SEE Architecture Award nemzetközi építészeti díjat nyert Közösségi és kereskedelmi építészet kategóriában a Turi Attila Kossuth- és Ybl Miklós-díjas építész tervezte Budakeszi Általános Iskola. A díjakat 2022. május 5-én adták át Ljubljanában.

 

A BIG SEE Award 9 különböző kategóriában hirdetett nyerteseket a dél-európai régió 19 országa között. A díj honlapján található méltatás szerint:

Az épület egy üzenet és egy hely, ahol támaszt találhatunk. Az iskola illata, atmoszférája, nyüzsgése évtizedek múlva is velünk marad, hiszen ez a „helyünk”, ahogy Turi Attila szokta mondani. A 16 tanteremből és egy tornateremből álló általános iskola zárt udvar köré épült, egy félköríves kertvárosi telken. A négy épületszárny által közrefogott és a szárnyak összekapcsolódási helyén nyíló átjárókon keresztül megközelíthető udvar alaprajza hasonló a kolostor udvarokéhoz. Gravitációs kútként működik az iskola társasági életében, szervezi a közösséget, segíti a tanulókat az elmélyülésben, ugyanakkor helyszínt biztosít magánéleti helyzetekhez is. A tömeg- és térszervezés vezérelve a szerkezet dinamizmusának megfelelő kezelése volt, a nyitó és záró tömegek és formák harmóniájának elérése érdekében. Az épület elsődleges és másodlagos tömege különböző méretű egységekből tevődik össze, a hullámos tetők pedig az épített környezet kakofóniájával igyekeznek egyensúlyt teremteni.

 

Turi Attila így írt az épületről az Országépítő folyóirat 2019/3-as számában:

„Az alapképlet az udvar köré szervezett, belső struktúrájában azzal ekvivalens térszervezésű épület, mely alkalmas az egyén és a különböző nagyságú csoportok saját tereinek megteremtésére. Olyan épületre, mely fogadni képes a használók impulzusait, mely történetessé válik az évek során, patinaként és nem pusztulásként befogadni az időt, a történetet, melynek falain átsugárzik egy közösség története….

 

 

Egy iskolában az udvar persze nem csendes, régen rossz, ha az. Az udvar a „bandázás” helye, a szociális mozgásformák gyakorlópályája, egymás kerülgetéséé, a találkozásoké, a helyezkedéseké. A mérlegelés, a történések helye, ki kivel haverkodik, kit kerül, kik foglalják el a „menő” helyeket, kik a zugokat. A többi körítés: „gyökérgondozó” és „szárnynevelde”, azaz praktikus tércsoportok sorozata. A ritmikus szünetek helye, a ki-be mászkálás világa, a felszabadító, vérpezsdítő szabadság terepe.”

 

Forrás: https://tervlap.hu/